Vägen till mitt hjärta går genom magen

Jag älskar mat! Känna hur smakerna bara gosar runt i munnen är bland det bästa jag vet. Att laga mat tycker jag också är ganska kul, dock förutsätter det att jag har tillgång till alla köksgrejer som jag kan tänkas behöva. Även fast jag gillar att laga mat, testa nya saker och vara med hela vägen till en måltid finns det nog ingenting som slår mammas mat. Färska råvaror, nyttig, ekologisk och närproducerad mat är det som jag har tagit med mig från köket hemma och hit upp till Hälsingland. Vill jag tro iallafall.
Svt sänder en mycket intressant serie, Landet brunsås, om matvanorna i Sverige och när jag började titta på den serien tänkte jag: - Nä men vaddå, jag äter inget hel- eller halvfabrikat! Riktiga grönsaker, ekologisk mjölk och ekologiska ägg är ju det jag handlar!
Men så började jag idag fundera över det som ligger i den gemensamma frysen. Bland färdiglagade köttbullar och kycklingkebab, som såklart inte är mina, nej för jag lagar ju maten från grunden, finns det dock några saker som man kan tro är okej grejer men visst är de inte det. Färdiglagade wokgrönsaker, fryst broccoli (som dessutom kommer från ECUADOR!) och tortillabröd. Elin står det med stora svarta bokstäver på förpackningarna. Det finns ingen annan Elin på internatet. Tänk vad konstigt det kan vara, jag förespråkar lokalproducerad mat, färska och ekologiska råvaror och så köper jag mat från Ecuador och lägger i frysen?! Ja, jag är fanimej lat. Jag kan inte gå omkring och säga att jag använder ekologiska varor när jag gör middag av fardiglagad wok! På något sätt måste jag inse vad som är bra och vad som inte är bra. När jag ändå går förbi grönsakshyllan påväg till frukten, borde jag ju kunna slänga ner råvaror som skulle passa till en wok. Jag älskar ju trots allt bra mat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0