Åka buss

I hela mitt liv har jag åkt buss, det har såklart blivit mer och mer sen jag började i skola i stan och mina kompisar inte bor på samma ställe som jag. Det är väldigt väldigt avslappande att åka buss, kollektivt ska det då vara annars är det bara drygt. Det tog aldrig emot att gå upp tidigt i somras när jag skulle åka och jobba; jag fick ju för tusan åka buss i 50 minuter!! 50 minuter ren avslappning, lyssna lite på musik eller slumra till en stund.
     I och med att jag har åkt så himla mycket buss i mitt liv, så kan jag ju inte undgå att sitta och observera vilka personer som sätter sig var. Efter som jag vid nästan varje bussresa mot stan har valt att gå till änd(eller end?)hållplatsen, av olika anledningar, så har jag ofta haft stor valmöjlighet angående sittplats. Efter ett tag bestämde jag mig för att jag skulle ta den tredje efter trappsteget, till vänster i färdriktningen. Så varje gång jag åker buss strävar jag efter att sitta på den platsen, det finns ju egentligen ingen anledning till att verkligen strääva efter den platsen, det är bara bekvämt att inte behöva få beslutsångest varje gång man ska åka buss.
     Så, då kommer jag till mina observationer, vet man hur bussarna i Gävle ser ut på insidan förstår man förhoppningsvis vilka platser jag menar^^ Först och främst: medelålderskvinnor, pensionärer och små barn valjer, nästan alltid, att ta första platsen efter trappsteget i mitten. Vilka anledningar kan det finnas till att just dessa målgrupper väljer att ta den platsen? Skulle jag sätta mig där så skulle jag känna mig väldigt iakttagen när folk kliver på, det är ju oftast dit blicken går när man kliver på. Jag kan tänka mig att orsaken till att barn sätter sig där är deras nyfikenhet. De vill troligen se när människor kliver på och de vill kanske ha uppsikt över vad som händer i bussens främre del. 
     Då till orsakerna kring varför den andra målgrupper väljer den platsen. Jag kan tänka mig att det beror på närheten till dörren, de behöver bara kliva ner för trappsteget och sen är de ute i princip. Bakomliggande orsak skulle också kunna vara att när det blir mycket folk på bussen att man inte behöver trängas så mycket när man ska kliva av.
     Platserna längst bak i bussen är det de coola kidzen som sitter. Ungdomar i många åldrar väljer att sitta på de platserna och jag kan tänka mig att det beror på att man inte vill bli iakttagen av de andra passagerarna som sitter på bussen.
     När man åker på 8 bussen in till stan är det alltid knökat med folk. Det är vid den tidpunkten jag är som gladast att jag har möjlighet att gå till ändhållplatsen så jag får sitta hela vägen in till stan.
Det som jag tycker är intressant är att om det finns platser i den bakre delen av bussen så väljer personer många gånger att inte ens gå bak och titta om det finns plats, jag är ibland faktiskt en av de som inte kollar. Istället ställer man sig i mitten, vid barnvagnsplatserna. Detta gör att även de personer som kliver på efter inte heller går och kolla om det finns plats längre bak.
     När det är mycket med folk på bussen, varför måste alltid busschauffören säga till att man ska gå längre bak? Vi Gävlebor är väl så segregerade att vi vet att det blir trångt med mycket folk och att man går dit där det finns mer plats så fler människor kan komma på bussen. Jag funderar över varför folk totalvägrar att gå längre bak i bussen där det finns plats. Jag kan än en gång komma fram till att det gäller trängseln när man ska gå av. Står man i mitten i den bakre delen och ska gå av så är det i princip omöjligt att komma fram när man ska av. Lika så om man står i mitten i den främre delen. När jag gick på busshållplatsen precis vid mig och det var mycket folk så ville jag aldrig stå i mitten i den främre delen. Där fanns, det finns fortfarande inte, något säte eller stång man kan hålla sig i. Så om busschauffören för en nanosekund glömmer att det är mycket folk i bussen och tvärbromsar, så gäller det att personerna man har bredvid sig inte har något emot kroppslig närkontakt.
     Bussarna i Gävle skulle jag kunna skriva mycket om, jag känner dock att det får vara bra för den här gången.
// ElinFo

Kommentarer
Postat av: Lina

Det värsta är dom jävlarna som sitter på den yttre platsen och trycker på den inre!

2008-12-16 @ 22:01:08
Postat av: Elinfo

Ja!! Som inte ens kan visa lite medkänsla för att man inte kan kliva på först och ta bästa platsen.

2008-12-16 @ 22:55:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0